Élet a  KATA után – gyászbeszéd egy népszerű adónem temetésére

Megunván, hogy könnyű volt KATÁT táncba vinni bérből és fizetésből,  megüzenték  Parragh Lászlóval, hogy legyen vége a zenének, s menjenek haza a legények.  Nagyjából ilyen előzmények után született meg a KATA-törvény aktuális módosítása – megjelent a Magyar Közlöny  2020. július 14-i  számában. Ezzel aztán vége is lett a zenének – de lehet hogy egy aranykornak is.


Valószínűnek tartom, hogy a pénzügyi kormányzat  elégedetlen volt a kata egész konstrukciójával, vélhetően kudarcosnak ítélték a törvénybe beépített azon garanciákat, amelyek a munkaviszony helyetti alkalmazást voltak hivatottak megakadályozni. Mintha megbánták volna azt is, hogy a kata értékhatárát pár éve felvitték 6 millióról 12 millió forintra. Így az emberek számára csábitóan jól, túl liberálisra, túl engedékenyre sikerült a most leváltott kata-szabályozás, egyre többen vették igénybe, kezdtek el „katázni” – miközben a beépített fékek nem működtek. Így született meg a nevezetes kata-szigorítás. Ezzel Katát eléggé elcsúfították, így már valóban nem akarja minden legény táncba vinni. 

Mindegy is egyébként, hogy mi volt a kata törvény módosításának tényleges indoka – a törvénymódosítással új helyzet van, ehhez kell igazodni, mindenkinek van rá fél éve. Ismertetjük a Magyarország 2021. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2020. évi LXXVI. törvény kisadózást érintő főbb rendelkezéseit (84-88.§) 

1. Többes katázás kizárása 

A magánszemély egyetlen jogviszonyával összefüggésben jelenthető be kisadózóként. Így nem lehet valaki egyéni vállalkozóként is, és bt-kültagként is katás. E feltételnek  2021. január 1-jétől köteles megfelelni. Amennyiben ez nem teljesül, a NAV az elsőként bejelentett jogviszony kivételével a többi jogviszony tekintetében törli a magánszemélyt a bejelentett kisadózók köréből. 

2. Kapcsolt vállalkozások közötti katázás 

2020. január 1-től ha a katás vállalkozás olyan vállalkozásnak állít ki számlát, amellyel kapcsolt vállalkozási viszonyban[1] áll – például ha egyéni vállalkozó / vagy közeli hozzátartozója  a saját cégének  számláz  - akkor a számlabefogadó cégnek 40% mértékű adót kell fizetnie – értékhatárra tekintet nélkül. 

Igazából ez az a pont, amely  a cégvezetők, cégtulajdonosok  pénzkivételi  és  különféle ilyen olyan juttatásokra  való forrásteremtési lehetőségeit elzárja. 

3. Számlakiállítás külföldi kapcsolt vállalkozás  részére

Ugyanezek a szabályok irányadók, ha a katás vállalkozás külföldi kapcsolt vállalkozásnak számláz. Ilyenkor a katás vállalkozásnak kell 40%-os mértékű adót fiztenie, értéhatárra tekintet nélkül. E szabályokat is 2021, január 1-től kell alkalmazni. 

4. Számlakiállítás évi 3 millió forintot meghaladóan ugyanazon belföldi kifizetőnek 

Ha a katás vállalkozás részére belföldi kifizető az  év elejétől összesítve 3 millió forintot meghaladó összegű bevételt juttat, e kifizetőnek a  3 millió forintot meghaladó összegű juttatás után 40 százalékos mértékű adót kell fizetnie. E szabályokat is 2021, január 1-től kell alkalmazni. 

Véleményem szerint e jogszabályszöveg helyes értelmezése az, hogy a 40%-os mértékű adót a 3 millió forint feletti rész után kell csak fizetni. Tehát az adóalap a juttatás 3 millió forintot meghaladó része. Ezt az értelmezést támasztja alá a 8.§ (6c) bekezdés azon szabálya is, miszerint a  kifizetőnek  az  adót elsőként annak a  hónapnak a  12.  napjáig kell megállapítania, amelyet megelőzően az  említett juttatási értékhatárt átlépte. Ez havi 250.000,-Ft számlaértéknek felel meg. 

E pont szerinti 40%-os szabály alól vannak kivételek – ez önmagában is kifogásolható, de ezt most hagyjuk. Tehát ez a 40%-is szabály nem vonatkozik a következői juttatásokra:

·  amelyet a kifizető az Egészségbiztosítási Alapból származó finanszírozásként juttat az egészségügyi szolgáltató kisadózó vállalkozásnak,

· amelyet a kifizető jogszabályban meghatározott díjszabás alapján juttat az arra jogosult kisadózó vállalkozásnak, például, ügyvédek, igazságügyi szakértők díjszabása. vagy

·  költségvetési szerv kifizető juttat a  kisadózó vállalkozásnak. 

5. Számlakiállítás évi 3 millió forintot meghaladóan ugyanazon külföldi kifizetőnek

Ha a kisadózó vállalkozás a tárgyévben ugyanazon külföldi kifizetőtől az év elejétől összesítve 3 millió forintot meghaladó összegű bevételt szerez, a  3 millió forintot meghaladó összegű bevétel után a  kisadózó vállalkozás 40 százalékos mértékű adót fizet. Itt tehát nem szükséges, hogy a számlakiállító és a számlabefogadó kapcsolt vállalkozásnak minősüljön. 

Értelemzésemben az  adóalap itt is a juttatás 3 millió forintot meghaladó része, figyelemmel a 8.§ /6d) bekezdés azon szabályára, miszerint a  kisadózó vállalkozásnak ezt  az adót elsőként annak a hónapnak a 12. napjáig kell megfizetnie, amelyet megelőzően a külföldi kifizetőtől származó bevétel az említett összeghatárt átlépte. 

6. Tájékoztatási kötelezettség szerződéskötéskor

A  kifizetővel szerződéses jogviszonyba lépő kata alany adózónak a  szerződés megkötésekor írásban tájékoztatnia kell a  kifizetőt arról, hogy kisadózó vállalkozásnak minősül. 

Ezt a tájékoztatást a 2020. december 31-éig a kifizetővel létesített és 2021-ben még fennálló szerződéses jogviszony esetében 2021. január 15-éig kell teljesíteni. 

Ugyanígy tájékoztatás kell adni a  változást megelőzően – a  változás kezdő időpontjának megjelölésével –a  kisadózó vállalkozás jogállása megszűnéséről vagy újrakeletkezéséről is. 

7. Van még fél év arra, hogy az érintett vállalkozások újragondolják vállalkozási tevékenységük kereteit.

 

***

Adótippek a kata szigorítás kezeléséhez - Kata alternatívák 2021-től

E-könyvünkben bemutatjuk azokat az adózási módokat, megoldásokat amelyek alternatívaként szolgálhatnak az adott vállalkozás számára a megszigorított kata helyett. Szerző: Dr. Szabó Tibor ügyvéd,  kiadó: Adónet.hu, terjedelem: 53. oldal, ára: 6.350,-Ft. Megrendelés: Önadózó Webáruház

 

Dr. Szabó Tibor ügyvéd követése a Facebookon: https://www.facebook.com/drszabotiborugyved/

__________________________________


[1]

Társasági adó törvény: 4. § 23.  kapcsolt vállalkozás:

a) az adózó és az a személy, amelyben az adózó - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával - közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással rendelkezik,

b) az adózó és az a személy, amely az adózóban - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával - közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással rendelkezik,

c) az adózó és más személy, ha harmadik személy - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával - közvetlenül vagy közvetve mindkettőjükben többségi befolyással rendelkezik azzal, hogy azokat a közeli hozzátartozókat, akik az adózóban és a más személyben többségi befolyással rendelkeznek, harmadik személynek kell tekinteni,

d) a külföldi vállalkozó és belföldi telephelye, valamint a külföldi vállalkozó telephelyei, továbbá a külföldi vállalkozó belföldi telephelye és az a személy, amely a külföldi vállalkozóval az a)-c) alpontban meghatározott viszonyban áll,

e) az adózó és külföldi telephelye, továbbá az adózó külföldi telephelye és az a személy, amely az adózóval az a)-c) alpontban meghatározott viszonyban áll,

f)  az adózó és más személy, ha köztük az ügyvezetés egyezőségére tekintettel az üzleti és pénzügyi politikára vonatkozó döntő befolyásgyakorlás valósul meg,

g) az a)-c) alpontban foglaltaktól függetlenül akkor is létrejön a kapcsolt vállalkozási viszony

ga) a 11. pont, az 53. pont, a 8. § (1) bekezdés f) pontja és a 16/A. § alkalmazásában, ha az adózó és más személy viszonylatában legalább 25 százalékos közvetlen vagy közvetett szavazatijog-részesedés, vagy legalább 25 százalékos közvetlen vagy közvetett tőkerészesedés, vagy legalább 25 százalékos nyereségrészesedés áll fenn, azzal, hogy ezen rendelkezések alkalmazásában az f) alpontban foglaltak teljesülését nem kell vizsgálni,

gb) a 16/B. § alkalmazásában, ha az adózó és más személy viszonylatában legalább 50 százalékos közvetlen vagy közvetett szavazatijog-részesedés, vagy legalább 50 százalékos közvetlen vagy közvetett tőkerészesedés, vagy legalább 50 százalékos nyereségrészesedés áll fenn, azzal, hogy a szavazatijog-részesedések és a tőkerészesedések tekintetében az összehangoltan eljáró személyek befolyását egybe kell számítani, továbbá az összevont (konszolidált) pénzügyi beszámolót készítő vállalatcsoporthoz tartozó adózók esetében az f) alpontban foglaltakat is vizsgálni kell;


Vissza az előző oldalra