Vezethető-e feketelista a problémás vevőkről?

Ennek keretében különböző értékelések születhetnek, amelyek negatív profilokra is utalhatnak: „problémás” „nem megbízható”, „állandóan reklamál”, „nem szeret fizetni” - Mi itt a helyzet?


A kérdésre a választ a GDPR alapelvei és a profilalkotásra vonatkozó szabályai adják meg. 

Amennyiben a vevőt egy számítógépes rendszerünkben – pl. CRM-ben -  pontozzuk a megbízhatósága, viselkedése alapján – ez a tevékenységünk profilalkotásnak minősül. 

Ennek keretében különböző értékelések születhetnek, amelyek negatív profilokra is utalhatnak:  „problémás” „nem megbízható”,  „állandóan reklamál”, „nem szeret fizetni” stb.

Lehet ilyen profilalkotást csinálni, de azt tudni kell, hogy erről a profilalkotási tevékenységről tájékoztatni kell az érintettet, magát a „problémás” ügyfelet:  ha az adatokat tőle gyűjtik, akkor azonnal, ha nem tőle gyűjtik, akkor 30 napon belül.  A tájékoztatásnak ki kell terjednie az alkalmazott logikára és arra vonatkozó érthető információkra, hogy az ilyen adatkezelés milyen jelentőséggel, és az érintettre nézve milyen várható következményekkel bír.

És az érintett alapvető joga, hogy tiltakozhat e profilalkotás  ellen,  továbbá jogosult arra, hogy ne terjedjen ki rá a profilalkotáson alapuló olyan  döntés hatálya, amely rá nézve joghatással járna vagy őt hasonlóképpen jelentős mértékben érintené.


Vissza az előző oldalra